2025年5月1日木曜日

No.209 "About the involvement of the tourism industry with regional development 2025" May issue

Meoto Iwa (Married Couple Rocks) of Futami Oura, Mie Prefecture 
 

 
【デジタル観光統計オープンデータから3月の三重県の観光目的入込数】The number of visitors to Mie Prefecture for tourism purposes in March from the digital tourism statistics open data

2025年1月と2月の改訂版 January and February 2025 revised versions

 

 
【米国の対日関税措置と両国の主張】 U.S. tariff measures against Japan and claims from both countries

 ところで、アメリカ商務省が3月に発表した2024年の経常収支は、1兆1,336億2,100万ドル(約168兆円)の赤字である。前年比で25.2%の赤字幅拡大だ。モノの貿易赤字は1兆2,129億8,900万ドルと14.1%拡大して過去最大。コンピューター関連製品や医薬品の輸入が大幅に増加した為である。配当や利子などを含む第一次所得収支も赤字に転じ、経常収支の対国内総生産(GDP)比は3.9%と、前年比で0.6ポイント拡大した。これが前政権の実態である。

By the wey, The current account balance for 2024 announced by the U.S. Department of Commerce in March will be a deficit of $1,133,621 million (approximately 168 trillion JPY). an increase of 25.2% from the previous year. The trade deficit in goods expanded 14.1% to $1,212,989 million, the largest on record. This is due to a significant increase in imports of computer-related products and pharmaceuticals. The primary income balance, which includes dividends and interest, also turned into a deficit. The current account balance as a percentage of gross domestic product (GDP) was 3.9%, an increase of 0.6 percentage points from the previous year. This is the reality of the previous administration.

 

【公取委からの警告】Warning from Japan Fair Trade Commission

 

 
【2025年3月の国際収支】Balance of Payments for March 2025

 5月12日、財務省が3月の国際収支を発表した。経常収支は3兆6781億円の黒字、貿易収支も5165億円の黒字である。(日本では行政をはじめ多くの大企業が3月決算なので、黒字になるのは当然だ。しかし、相互関税の影響で、貿易収支が黒字になるのは今回が最後になりそうである)。旅行収支は5561億円の黒字だ。
 航空旅客は7億円の赤字、海上旅客も24億円の赤字で、その他サービスも5173億円の赤字。サービス収支全体では192億円の赤字である。

On May 12, the Ministry of Finance announced the balance of payments for March. The current account balance was a surplus of 3.6781 trillion JPY. The trade balance was also in a surplus by 516.5 billion JPY. (In Japan, many large companies, like the government, close their fiscal year in March, so it is natural for them to have a surplus. However, due to the effects of reciprocal tariffs, this will likely be the last time the trade balance is in a surplus.) The travel balance was a surplus of 556.1 billion JPY.
Air passenger had a deficit of 700 million JPY, and Sea passenger also had a deficit of 2.4 billion JPY. Other services also had a deficit of 517.3 billion JPY. The overall services balance was in a deficit by 19.2 billion JPY.
 

日銀の国際収支項目の内容から From the contents of BOJ's balance of payments items 

 
 
【コメ高騰のメカニズム】The mechanism behind the rise in rice prices

 
 
【令和7年ゴールデンウィーク期間の県内主要施設の観光入込客数集計表】Summary of tourist numbers at major facilities in Mie Prefecture during the 2025 long holiday period

 数字は嘘をつかないものだが、データには不作為や誇張が含まれる可能性がある。統計的な問題として、伊勢神宮の外宮の数は内宮の数とかなり重複している。内宮前の商業施設「おかげ横丁」も同様だ。この地域の経済効果らしきものを推測できるのは、おかげ横丁の数字だけなのだが、それらは他のものと混ざり合っていて分離不能である。

Numbers don't lie, but data can contain inaction or exaggeration. As a statistical problem, the number of Gekū at Ise Shrine overlaps with the number of Naiku at a high rate. The same is true for Okageyokocho, the commercial complex in front of Naiku. The only thing we can use to infer something like the economic impact of the area is the figures for Okageyokocho. However, they are mixed with other objects and cannot be separated.

 
【三重県におけるインバウンド回復率の阻害要因】 Factors impeding the recovery rate of inbound tourism in Mie Prefecture

 三重県のインバウンド回復率が悪い原因としては、以下の点が複合的に影響している。

1. 知名度とプロモーションの課題:
〇 全国的な知名度の不足: 東京や大阪、京都といったゴールデンルートに比べて、三重県そのものの海外での知名度が低い。「三重といえばこれ」という統一的なイメージが持たれにくいという指摘もある。
〇 ターゲット層へのプロモーション不足: 三重県は富裕層インバウンドの誘致に力を入れようとしているが、富裕層に対する情報発信やプロモーションがまだ十分ではない。また、ターゲット国の分析も必要である。
〇 デジタルマーケティングのノウハウ不足: デジタルを活用した効果的な情報発信やプロモーションのノウハウが不足しているようである。JRジャパンレールパスのサイトにおけるプロモーションが無いに等しいのも問題である。

2. 交通アクセスの課題:
〇 中部国際空港の中国偏重: 欧米主要都市からの直行便がほとんどなく、アクセスが難しい空港である。
〇 二次交通の不便さ: 県内の観光地は広範囲に点在しており、公共交通機関だけでは周遊しにくい場所が多い。特に、タクシーやレンタカーなどと観光地との連携が遅れており、移動の利便性が低いことが指摘されている。
〇 主要都市からの来訪者層の変化: 中京圏・近畿圏からの日帰り客や短期間の宿泊客が多く、滞在日数が全国平均と比較して低い傾向にある。また、コロナ禍以前は多数を占めていた中国からの観光客の回復が遅れていることも影響している。首都圏からの来訪者も減少傾向にあり、消費単価の高い層を呼び込めていないという問題もある。

3. 受入環境の課題:
〇 多言語対応の不足: 観光地や宿泊施設での多言語対応が不十分だったり、外国語対応が可能なガイドが不足していることが挙げられる。
〇 Wi-Fi環境の整備不足: 観光地でのWi-Fi環境が十分に整備されていないことも、外国人観光客の利便性を損ねる要因となる。
〇 人手不足: 宿泊施設など観光業界全体で人手不足が深刻であり、予約を制限せざるを得ない状況が発生していることが、回復状況に影響を与えている。特に、富裕層に対応できる質の高いホスピタリティを提供できる人材が不足しているという意見もある。
〇 体験プログラムの不足: 伊勢神宮などの歴史的価値を深く理解し、体験できるようなプログラムやツアーが不足しているという指摘もある。

4. 観光形態の特性:
〇 日帰り利用の多さ: 三重県は中京圏や近畿圏からの日帰り客が多く、滞在日数が全国平均と比較して低いため、インバウンドによる消費額の増加につながりにくい構造がある。
〇 富裕層インバウンドへの対応の遅れ: 地域全体で富裕層インバウンドに対応できるホスピタリティや、それに向けた具体的な取り組みが十分に進んでいないという問題がある。

 これらの問題に対し、三重県は高付加価値旅行者の誘致、着地型旅行商品の開発、多言語対応の強化、交通アクセスの改善、地域連携による広域プロモーションの強化などを進めていく必要がある。特に、戦略的なデータに基づいた観光戦略の策定や、観光先進地事例の研究なども重要である(私も含めて既に何処でもやってることではあるが)。

The poor recovery rate of inbound tourism in Mie Prefecture is thought to be due to a combination of the following factors.

1. Issues with name recognition and promotion:
〇 Lack of national name recognition: Compared to golden routes such as Tokyo, Osaka, and Kyoto, Mie Prefecture itself is less well known overseas. It has also been pointed out that it is difficult to have a unified image of "Mie".
〇 Lack of promotion to the target demographic: Mie Prefecture is trying to focus on attracting wealthy inbound tourists, but information dissemination and promotion to the wealthy are still insufficient. In addition, analysis of target countries is also required.
〇 Lack of know-how in digital marketing: There may be a lack of know-how on effective information dissemination and promotion using digital technology. and, also problem is that there is almost no promotion of Mie Prefecture on the JR Japan Rail Pass website.

2. Issues with transportation access:
〇 Chubu Centrair International Airport is biased towards China: There are almost no direct flights from major European and American cities, making it difficult to access from Europe and the United States.
〇 Inconvenience of secondary transportation: Tourist destinations in the prefecture are scattered over a wide area, and many places are difficult to get around using public transportation alone. In particular, it has been pointed out that cooperation between tourist destinations and taxis and rental cars is lagging behind, making travel inconvenient.
〇 Changes in the demographics of visitors from major cities: There are many day-trippers and short-term overnight guests from the Chukyo and Kinki regions, and their length of stay tends to be lower than the national average. Another factor is the slow recovery of tourists from China, who made up the majority of visitors before the COVID-19 pandemic. Visitors from the Tokyo metropolitan area are also on the decline, and there is also the issue of not being able to attract high-spending groups.

3. Issues in the reception environment:
〇 Lack of multilingual support: Examples include insufficient multilingual support at tourist sites and accommodation facilities, and a shortage of guides who can speak foreign languages.
〇 Lack of Wi-Fi environment: The lack of Wi-Fi environment in tourist sites can also be a factor that reduces convenience for foreign tourists.
〇 Labor shortage: There is a serious labor shortage in the entire tourism industry, including accommodation facilities, and the situation has arisen where reservations have to be restricted, which is affecting the recovery situation. In particular, there is an opinion that there is a shortage of personnel who can provide high-quality hospitality to accommodate the wealthy.
〇 Lack of experience programs: It has been pointed out that there is a lack of programs and tours that allow visitors to deeply understand and experience the historical value of Ise Shrine and other places.

4. Characteristics of tourism type:
〇 High number of day trips: Mie Prefecture has many day trippers from the Chukyo and Kinki regions, and the length of stay is lower than the national average, so the structure makes it difficult to increase inbound consumption.
〇 Delay in responding to wealthy inbound tourists: There is an issue that the hospitality that can respond to wealthy inbound tourists throughout the region and concrete efforts toward that end have not yet progressed sufficiently.

To address these issues, Mie Prefecture needs to attract high-value-added travelers, develop destination-based travel products, strengthen multilingual support, improve transportation access, and strengthen wide-area promotion through regional cooperation. In particular, it is considered important to formulate tourism strategies based on strategic data and conduct case studies of advanced tourism areas. (Although this is something that is already being done everywhere, including me)

 

【進化するGeminiの画像生成】The Evolution of the Gemini Image Generation

AI image generation has evolved to the point where it is now possible to depict the different Bond characters from each generation. the version I used is Gemini 2.5 Flash.

https://www.facebook.com/share/1Ce7qwvXtm/

 
 

 
 
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