2023年6月1日木曜日

No.186 "About the involvement of the tourism industry with regional development 2023" June issue

内宮前のスターバックス Starbucks in front of Naiku 
 

【地域一体となった観光地・観光産業の再生・高付加価値化事業の第1回地域計画審査結果】Result of the 1st Regional Plan Examination of “Project for reproduction and Adding High Value to Tourist Spots and Tourism Industry with Integral Regions”

 いま観光庁では、観光地再生を目的とした地域の公募を実施、公募した地域には観光地再生の専門家を派遣して、観光地再生に向けた計画作りを進めている。5月30日には53の地域計画を採択、発表した。今後これらの地域では、地域計画に基づいて、宿泊施設のリニューアル等が進められる。これによりハードウェアのいくつかの問題は改善されることになるだろう。残された問題は、この事がターゲットに届くかどうかだ。

Currently, the Japan Tourism Agency is soliciting areas that aim to reproduction tourist areas, dispatching experts in reproduction tourist areas to those areas, and is making plans for the reproduction of tourist areas. On May 30, 53 regional plans were adopted and announced. In the future, these areas will proceed with the renovation of accommodation facilities based on regional plans. This should solve some hardware issues. The question that remains is whether the notice reaches targets.

 

【2023年4月の国際収支】Balance of Payments for April 2023

 
 6月8日、財務省は今年4月の国際収支を発表した。経常収支は例年の月次パターン通りの下降傾向で、1兆8951億円の黒字である。
 貿易収支は1131億円の赤字。旅行収支は受取3769億円と支払828億円で2941億円の黒字。この月の訪日外客数と出国日本人数は、前者が194万9100人、後者が56万0200人なので、単価はインバウンドが19万3371円、アウトバウンドが14万7804円となる。
 航空旅客は黒字の91億円、海上旅客は赤字の11億円。また、その他サービスも8909億円の赤字で、サービス収支全体では6465億円の赤字である。

On June 8, the Ministry of Finance announced the balance of payments for April this year. The current account balance is a surplus 1,895.1 billion JPY. however, showing an downward trend in line with the usual monthly pattern.
The trade balance is a deficit of 113.1 billion JPY. The travel balance is a surplus of 294.1 billion JPY, consisting of 376.9 billion JPY in credit and 82.8 billion JPY in debit. This month's Visitor Arrivals and Japanese Overseas Travelers are 1,949,100 persons for the former and 560,200 persons for the latter, so the unit price is 193,371 JPY for the inbound and 147,804 JPY for the outbound.
The air passenger is a surplus of 9.1 billion JPY. the sea passenger is a deficit of 1.1 billion JPY. In addition, also the other services have a deficit of 890.9 billion JPY, and the overall service balance is a deficit of 646.5 billion JPY.
 

日銀の国際収支項目の内容から From the contents of BOJ's balance of payments items 

 
【いちべ神社参道を彩る紫陽花】Hydrangea seen on the approach to Ichibe Jinja Shrine

 
【奈良ならレポート2023.0612−13】Nara Nara Report 2023.0612−13

 ジャパンレールパスを利用してJR奈良駅から次々降り立つ外国人ツーリストは、三条通りを経て奈良公園あるいは春日大社を目指す。餅屋の人だかりにも邦人観光客の姿はなく、よもぎ餅を路傍に腰掛け頬張るのもブロンドの若い娘である。奈良公園においては鹿のあたま数より外国人のほうが多い。国籍も多様だ。法隆寺に停車している観光バスもインバウンド用である。
 さすがにコロナ禍においては二の足を踏んだが、もう国連世界観光機関/アジア太平洋観光交流センターに出入りして10年たつ。午後から会議ということで、今回は久しく午前中の訪問となった。
 開口一番、私は旧知の国際部プロジェクトコーディネーターに、三重県もガストロノミー・ツーリズムに取り組む事が決まり、その業務委託先がリクルートに決まった事、先の国際シンポジウムで紹介された鳥羽市も観光庁の高付加価値化事業の採択を受け、マリテームの改装プランも認められた旨お伝えした。これにより前知事時代に大きく後退した地産地消「地もの一番」や、停滞していたインターナショナル・ツーリズムが息を吹き返せば幸いである。残された課題は、インターナショナル・プロモーションをどうするか。三重県当局によると、この業務委託については応募がなかった。また、日本政府は5月の末に「新時代のインバウンド拡大アクションプラン」を制定したが、ツーリズムの概念の普及も課題だ。国連世界観光機関の観光統計に関する勧告1993によると、「ツーリズム」とは「レジャー、ビジネス、その他の目的で、連続して1年を超えない期間、通常の生活環境から離れた場所を旅行したり、そこで滞在したりする人の活動」とされている。日本語の「観光」の概念よりも対象が広いのである。
 ところで、知事交代といえば今年の奈良がそうである。ところが、今度の知事は前任者ほどツーリズムには明るくはないようだ。
 今年4月に就任した奈良県の新知事は、費用対効果などを検討した結果として、今年度の予算のうち29の公共事業について、全部または一部の執行取りやめを発表。平城宮跡を横切る近鉄奈良線の移設については実施せずに大和西大寺駅の高架化のみを行う方向で検討するとしている。
 予算の全部執行中止は、アンカールート国道168号の整備、奈良県国民スポーツ大会・全国障害者スポーツ大会開催に向けての検討、農地マネジメントの推進・特定農業振興ゾーンの整備、みつえ高原牧場の整備、文化観光推進・歴史体験、なら記紀・万葉プロジェクトの継続展開、など。
 予算の一部執行中止は、奈良県コンベンションセンターを利用した観光振興、平城宮跡歴史公園の整備、自転車の周遊環境整備と安全利用、大規模広域防災拠点の整備、大和西大寺駅の高架化・近鉄奈良線の移設、リニア中央新幹線「奈良市附近駅」の早期確定と関西国際空港接続線、西和医療センターの移転・再整備の検討、まほろば健康パークの機能強化、奈良県立工科大学の設置推進、奈良県立大学の教育充実、中央卸売市場の再整備、なら食と農の魅力創造国際大学の教育充実と周辺の整備、大和平野中央田園都市構想の推進など。
 予定どおりの執行は、御所IC工業団地整備事業、フランス・パリでの県産品PR事業、奈良公園バスターミナルでの情報発信・賑わい創出イベントの実施、文化会館リニューアル事業、奈良県総合医療センター跡地のまちづくりのみであり、執行停止で得た財源は、教育や子育て支援、医療福祉などに充てるという。
 私は「平城京遷都1300年記念事業」の空港や港湾におけるプロモーションを任せてもらって此の方、国際的視野をもって歴史文化ツーリズムを推進する奈良県には長いこと私淑してきた。今後は捻れ県議会が懸念されるばかりである。
 なお、長らく休刊していた「インターナショナル・ツーリズムハイライト2021と2022」が、この秋、マドリードから発行される。これにより、コロナ禍のおかげで中国の旅行収支が年間軍事予算に匹敵する程の大赤字を免れた事や、北朝鮮の旅行収支も数字で把握することができる。そういえば、国連世界観光機関の特別顧問は国際戦略研究所の理事長であり、元北朝鮮担当官でもあった。8月には賛助会員に向けた特別顧問のセミナーが開催される。「陸と海のシルクロード」をテーマにしていた頃と比べると隔世の感ひとしおである。

西暦710年の国々 COUNTRIES in 710 AD 

Foreign tourists using the Japan Rail Pass get off at JR Nara Station one after another, heading for Nara Park or Kasuga Taisha Shrine via Sanjo-dori Street. There are no Japanese tourists in the mochi shop crowd. Sitting by the roadside and stuffing her mouth with mugwort rice cakes is also a young blonde girl. In Nara Park, there are more foreigners than deers. Nationality is also diverse. The sightseeing buses that stops at Horyuji Temple is also for foreigners only.
As expected, I was hesitant during the corona crisis, but it's already been 10 years since I've been in and out of the UNWTO/APTEC. This time, the meeting was held in the afternoon, so I visited in the morning, which was unusual.
First of all, I told my old acquaintance the project coordinator of the International Department, that Mie Prefecture would also be working on the gastronomy tourism, and that it had been decided that RECRUIT would be entrusted with that work. in addition, I also told that Toba City was also selected for the high value-added project of the Japan Tourism Agency, and the renovation plan for Hotel Maritime was also approved. It is my long-cherished hope that this will bring about even a slight improvement in the "local production for local consumption" policy, which declined significantly during the time of the former governor, and in the stagnant international tourism. The remaining issue is diffusion of the concept of tourism, and what to do with international promotion. According to the Mie Prefectural Government, this outsourced service did not receive any applications. In addition, at the end of May, the Japanese government enacted the “New Era Inbound Expansion Action Plan,” but the popularization of the concept of tourism is also an issue. according to UNWTO's Recommendation on Tourism Statistics 1993, "tourism" is "the activity of persons traveling to or staying in places away from their normal living environment for leisure, business, or other purposes for a period not exceeding one consecutive year. it broader than the Japanese concept of "sightseeing."
By the way, speaking of the change of governor, this year's Nara is the case. however, the new governor doesn't seem to be as bright on the tourism industry as his predecessor.
The new Nara prefectural governor who took office in April this year, has announced that it will cancel all or part of 29 public projects in this year's budget as a result of examining cost effectiveness. It was decided that the Kintetsu Nara Line crossing the Heijo Palace site would not be relocated, and only the elevation of Yamato-Saidaiji Station would be considered.
The suspension of all budget execution is The maintenance of the anchor route National Route 168, Consider holding the Nara Prefecture National Sports Festival and the National Sports Festival for People with Disabilities, Promotion of farmland management and development of specific agricultural promotion zones, Development of Mitsue Kogen Ranch, Cultural tourism promotion/historical experience Continued development of the Nara Kiki/Manyo Project, etc..
Partial suspension of budget execution is Tourism promotion using the Nara Prefectural Convention Center, Development of the Heijo-kyo Historical Park, Environmental maintenance and safe use of bicycles, Development of large-scale wide-area disaster prevention bases, Elevation of Yamato-Saidaiji Station and relocation of Kintetsu Nara Line, Early confirmation of Linear Chuo Shinkansen "Nara City Station" and Kansai International Airport connection line, Consider relocation and redevelopment of Seiwa Medical Center, Functional enhancement of Mahoroba Health Park, Promotion of establishment of Nara Prefectural Institute of Technology, Enhancement of education at Nara Prefectural University, Redevelopment of the central wholesale market, Nara Food and Agriculture Attractive CreationEnhancement of education at International University and maintenance of the surrounding area, Promotion of the Yamato Plain Central Garden City Plan, etc..
Scheduled to be executed is Gosho IC Industrial Park Development Project, Provincial product PR project in Paris France, Information dissemination and bustling events were held at the Nara Park Bus Terminal, Bunka Kaikan renewal project, Town development on the site of the Nara Prefectural General Medical Center, only. and it is said that the financial resources obtained from the suspension of execution will be used for education, child-rearing support, and medical welfare.
Ever since I was entrusted with promotion at airports and harbors for the 1300th anniversary of Heijo-kyo relocation, I have long admired Nara Prefecture, which promotes historical and cultural tourism with an international perspective. But, from now on, there are concerns about a twisted prefectural assembly.
Incidentally, the long-discontinued "International Tourism Highlights 2021 and 2022" will be published later this month from Madrid. As a result, it will be possible to grasp the fact that China's travel balance has avoided a large deficit due to the pandemic of the novel coronavirus, and the North Korea's travel balance in numbers too. Come to think of it, the special adviser to the United Nations World Tourism Organization was the chairman of the Japan Research Institute for International Strategic Studies and a former person in charge of North Korea. It is said that a special adviser seminar for supporting members will be held in August. Compared to the time when the theme was "Silk Road on Land and Sea", it feels like a different world.

画像をクリックすると鮮明化します 
 

【2020年のパンデミック初期段階の感染経路】Infection routes in the early stages of the 2020 pandemic

一帯一路 One Belt One Road 
中国欧州間クロスボーダー鉄道輸送サービス China-Europe cross-border rail transport service 

 
【三重の回復状況2022】Recovery situation in Mie Prefecture 2022

画像をクリックすると鮮明化します 
伊勢神宮 平成21年から令和4年 Ise Jingu 2009−2022 

コロナ禍全盛の2020年を除くと、繁忙期と閑散期の差は約2倍であることが見てとれる。生産性の向上には閑散期の底上げが必要だ。 Except for 2020 the height of the corona crisis, it can be seen that the difference between the busy season and the off-season is about twice as large. In order to improve productivity, it is necessary to raise the level of off-season. 

 
【三重県へのインバウンド・ツーリズムを阻む最大要因】The biggest factor hindering inbound tourism to Mie Prefecture

第三セクターの伊勢鉄道はJRではない Third sector Ise Railway is not JR 
 

 

 

Copyright (C) 2015 O.H.M.S.S. All rights reserved.

**********************************************************************************

O.H.M.S.S.(Ohuda Higashi-kishu Matsusaka-area Sightseeing Support)
Representative  Shigeki Imura

a support member of UNWTO / APTEC

"About the involvement of the tourism industry with regional development"
Home https://ohmss700.blogspot.com/
Index https://ohmss700.livedoor.blog/archives/57229908.html